Furmint USA-Projekt – Avagy Basilicus utazni Ámérika!

A száraz furmint különlegességére építve, Tokaj kaliforniai testvérvárosában, Sonomában indult el a legismertebb magyar fajta tengerentúli promóciója. A Furmint USA-projekt jó néhány tokaji borászt érint, köztünk a Basilicus Borkultúra Központ és Szőlőbirtokot is.

Az alábbi interjú a Vendéglátás magazin 2015. áprilisi számában jelent meg.

***

Bálint Lászlóval, a FurmintUSA-projekt egyik honi ügyvivőjével a száraz furmint jelenlegi exportpiaci lehetőségeiről, a furmint-borok amerikai fogadtatásáról és a kezdeményezés jövőbeni életképességéről beszélgettünk.

Hogyan kezdődött az együttműködés a FurmintUSA-projekttel?

Humayer Balázst, aki a FurmintUSA projektben a szervezőtársam,  még az Evowine-os időszakomban ismertem meg. Ő 2012-ben, a Haraszthy 200 magyar-amerikai kulturális-boros programsorozatot szervezte, ennek kapcsán segítettem neki a boros rész megvalósításában. A Haraszthy 200-zal párhuzamosan alakult meg a testvérvárosi kapcsolatokat erősíteni hivatott Tokaj-Sonoma Egyesület, illetve a kinti, Sonoma-Tokaj Egyesület, Balázs pedig előbbinek lett az elnöke. Mivel az ilyen típusú nemzetközi kapcsolatok a bor terepén kiválóan ápolhatók, s mivel a Tokaj-Sonoma Egyesület számos hegyaljai borászt tud tagjai között, adta magát az ötlet, hogy elkezdjünk egy, a furmint amerikai exportját támogató, azt előkészítő kommunikációs, népszerűsítő munkát.

Ha jól tudom, a Magyarországon élő Master of Wine és Master  Sommelier Ronn Wiegand is segített ebben a projektben.

Igen, Ronnt az elsők között kerestük meg, és rögtön megtetszett neki az ötlet, pozitívan állt a FurmintUSA-hoz, s biztatott bennünket, hogy kitartó munkával a sikerek is jönni fognak. Amikor a projektben időnként kérdéses ponthoz érkezünk, kikérjük véleményét. Azt hiszem, Ronn Wiegand tudása, tapasztalata bármelyik hazai boros exportkezdeményezésnek hasznára válhat, hiszen túl azon, hogy eleve tengerentúli illetőségű, bejárta a világ minden táját, és olyan szakmai ismeretekre tett szert, amellyel világviszonylatban csak nagyon kevesek rendelkeznek.

Milyen érvek szólnak csak a furmint mellett, ahelyett, hogy Tokaj-Hegyalja egész szortimentjét népszerűsítettétek volna száraz sárgamuskotályostul, hárslevelűstül, kései szüretelésű édes borostul, aszústul?

Nagyon kevés pénzből nem lehet széles marketingkampányt folytatni, sokkal eredményesebb, ha spot-szerűen, egy dologra koncentrálva kezdünk el magyar bort kommunikálni. Meggyőződésem, hogy egy efféle szűk fókuszt elsősorban a száraz furmintra kell irányítani. Szerintem ez az a fajta, amivel újat és különlegeset tudunk mutatni a világnak – a világ pedig, ne felejtsük el, azt issza, amit Amerika iszik.

A világ főként európai része nem azt issza, amit London iszik?

London is Amerikát lesi, csak nem mondja ki. Wine Spectator, Wine Advocate, Wine Enthusiast – ezek azok az amerikai boros szaklapok, amelyek véleménye jelentős hatást képes gyakorolni a világ borfogyasztói szokására. Minden más olyan szakmai orgánum, ami ezeken kívül szóba jöhet, véleményem szerint elenyésző mértékben befolyásolja a trendeket.

Másfelől azt gondolom, hogy az amerikaiak olyan szinten értenek a marketinghez, és olyan elképesztő módon képesek realizálni az elképzeléseiket, hogy azzal igazából semelyik ország sem bírja felvenni a versenyt. Amerika tudja: harsánynak kell lenni, és a harsánykodásban mindenkit meg kell előzni. Nincs ez másként a bormarketingje és -kereskedelme terén sem.

FurmintUSA-Bálint_Laci-1_fotó_Németh_Richard

Bálint László

 

Milyen volt a projekt fogadtatása az USA-ban? 

Az első rendezvényen – még tavaly novemberben – a Sonoma környéki szaksajtó és borászati képviselők voltak jelen, és ennek szervezésében jelentős szerepet vállalt a Sonoma-Tokaj Egyesület. A fogadtatásról csak annyit, hogy ezen az első furmint-népszerűsítő kóstolón odajött hozzám az Opus One főborásza, Michael Silacci, aki azt kérdezte, hogyan lehetséges az, hogy a tokaji száraz furmint ilyen mértékű természetes savtartalommal bír? Ez ugyanis nemcsak náluk, hanem a világban sok-sok helyen teljességgel elképzelhetetlen. Michael kérdése mindenesetre költői volt és gesztusértékű…

Mikor indult és milyen elemekből áll össze pontosan a FurmintUSA-projekt?

Adódott tavaly egy Leader pályázat, amelyben mi a helyi termékek népszerűsítésére helyeztük a hangsúlyt. Mi ezen nyertünk, helyi termék alatt a furmintot értettük, partner országnak pedig az USA-t választottuk. A tavaly szeptembertől idén márciusig tartó kampány javarészt az ebből a pályázatból nyert tőkére épült, azonban a résztvevő borászok is beszálltak a megvalósítási költségekbe.

A projekt lényege, hogy felépítsük a furmintot, mint brandet az amerikai piacon, amely szándékunk szerint a későbbi értékesítési folyamatoknak kíván megágyazni. Elkészítettünk egy ízléses kiadványt a Tokaj-Sonoma Egyesület borász tagjairól, létrehoztunk egy folyamatosan frissülő, angol nyelvű weboldalt – www.furmintusa.com –, ahol a résztvevő borászokról, a fajtáról, a termőhelyről és a borokról találni információt. Közösségi médiakampányokat folytattunk, szintén angol nyelven. Elhoztuk Tokajba Joe Roberts-t, akit két évvel ezelőtt a kinti szakma a TOP 3 amerikai borszakíró közé választott be, és aki egyből jelezte: őt komolyan érdekelné a mi kis furmint-akciónk. Az a videókampány, amelyben minden egyes borászról készítettünk egy laza hangvételű riportfilmet, Joe-val karöltve készült el. Az egész kampányt egy márciusi, San Franciscóban tartott szakmai sétáló kóstoló és master class zárta. De ott már a tokaji borászok is jelen voltak, akik egy privát bortúrán is részt vehettek, a legjelentősebb borászatoknál.

A külföldi kommunikáció megvalósításában ki volt a partner?

A kinti szakmai PR megszervezésében a Balzac Communications segített nekünk, amelynek élén az a Paul Wagner áll, aki Ronn Wiegand régi ismerőse és az amerikai borpiac egyik legkiemelkedőbb bormarketing szakembere. A Balzac-ról azt kell tudni, hogy ők Amerika egyik legnagyobb és leghatékonyabb borpromóciós cége, és nem a legdrágábbak.

Milyen lehetőségei vannak, lesznek a furmintnak az USA-ban?

Először is: óriási felvevőpiacról beszélünk. Másfelől: ha csak a kinti szakma véleményét nézzük, az ottani szakújságírók, kereskedők, sommelier-k ugyan valószínűleg tudták, hogy Tokaj a prémium édes borok egyik fellegvára, de a száraz furmintokat kóstolva elámultak. Számunkra azért volt fontos, hogy a San Franciscóban tartott sétáló kóstolóra a borászok is kiutazzanak, hogy ezekkel a szakmai véleményekkel ne áttételesen szembesüljenek, hanem közvetlenül kapjanak visszajelzést.

Az amerikai sommelier-k pozitív reakcióját azért emelném ki külön, mert hiszem, hogy a furmintnak nem a hipermarketekben, hanem a gasztro-szegmensben, esetleg a vinotékákban kell megtalálni a helyét. Hipermarketben hosszú távon életképtelen lenne a végfogyasztói áron 17 és 50 dollár között kínált furmint.

Hogy néz ki az amerikai borértékesítési rendszer?

Három kereskedelmi lépcsőről kell beszélnünk: először is, ott a magyar eladási ár, amit növel a szállítási költség és az adó, a raktározás, aztán jön a nagy- és a kiskereskedői haszon, így jön ki a legolcsóbb tokaji furmint is végül 17 dollárra. Ez lesz a polcár a vinotékákban.

A kereskedelem megszervezését is a FurmintUSA vállalja?

A FurmintUSA projektben résztvevő borászatok közül, van, akinek már rendelkezik amerikai importőrrel. A többségnek, azonban nagy kihívást jelent megbízható, stabil importőr megtalálása, ezért  ebben a Palmateer Wine Group lesz a partnerünk, akik éves szinten 400 ezer palack bort adnak el az USA-ban. Több új-zélandi, olasz, spanyol és kaliforniai borászatot képviselnek Amerikában, és ezentúl – remélhetőleg – magyarokat is. Ők nem egy kereskedelmi képviselet, hanem egy úgynevezett consulting house, akik összekötőként csatornákat építenek ki partnereik számára, tehát a munka legnehezebb részét ők fogják magukra vállalni a FurmintUSA-projekt bor-disztribúciós részében. Rájuk óriási szükség van, hiszen ha mi közvetlenül kerestünk volna meg amerikai nagykereskedőket, esélyünk sem lett volna.

Mit gondolsz, milyen célokat érhet el a FurmintUSA?

Egyrészről azt gondolom, hogy egy látványos, potens brand alapköveit tettük le. Tudatos munkával pedig a borászok is érezni fogják ennek eredményét, mely számukra az eladásokban fog lecsapódni. Másrészről pedig tisztán látom, hogy bár most még csak a furminttal kezdtünk el foglalkozni, a tapasztalatok azt mutatják, hogy ilyen jellegű kampány szükségeltetik más fajták felépítéséhez is.

Németh Richárd

Leave a Reply